Sakit Kepala Migrain? Cuba Amalkan Ini …

Sakit kepala dan migrain mungkin ada sedikit perbezaan tapi punca kepada sakit seperti ini biasanya adalah kerana bahagian tubuh badan kita yang berada dalam keadaan stress dan tidak berfungsi dengan baik.

Bila kepala berdenyut kita boleh bayangkan macam jalan yang tengah jem asalnya lima lorong tiba-tiba sampai simpang depan dah jadi dua lorong je. Beratur segala macam kereta, lori, bas dan lain-lain tunggu turn nak masuk jalan yang semakin sempit tu. Macam tu la lebih kurang.

Kenapa dulu lapang kepala tiba-tiba hari ni rasa berdenyut-denyut dan sakit pula tu. Itu tandanya stress. Punca mungkin dari emosi dan juga faktor fizikal juga. Jika faktor emosi mudah je macam doktor selalu nasihat banyakkan berehat, seeloknya tidur je lah. Moga-moga lepas tidur bangun kepala dah lapang. Alhamdulillah.

Tapi kalau dah tidur puas masih rasa berdenyut kepala tu kita kena standby plan B pula. Itu mungkin disebabkan oleh faktor fizikal pula. Antaanya mungkin salur darah dah ada sumbat sikit dengan lemak atau kolesterol.

Ada beberapa cara yang aku dah amalkan sendiri jika tiba-tiba perkara macam ni melanda. Selalunya aku akan cepat-cepat mencari 2 jenis bahan tapi aku cadang satu lagi bahan untuk korang cuba:

Bawang putih

Ni feveret aku sebab murah dan sangat natural. Bawang putih kat kedai runcit. Bukan ekstrak bawang putih tapi makan bawang putih mentah. Nak kata mentah tak juga sebab aku akan samada bakar atau microwave bawang ni sebelum makan. Aku amalkan makan bawang putih bakar 3 hari berturut-turut. Jangan makan seulas je tapi makan sekali keseluruhan gugusan bawang untuk sekali makan. Jika makan 3 hari makanlah 3 gugusan bawang putih. Bawang putih ni power sebenarnya dia ada bahan aktif yang menyingkirkan dan menghapuskan lemak dalam salur darah. Jika korang berdenyut kepala tu dah kira macam amaran tu banyak sangat lemak dalam darah dan oleh itu perlu di buat sesuatu segera itu juga. Jangan tunggu. Makan bawang putih bakar 3 hari berturut-turut. Aku pulak nak cepat nak tunggu 3 hari jadi aku bakar 3 bawang sekaligus dan makan terus pada hari yang sama. Setakat ni alhamdulillah menjadi.

Minyak habbatus sauda

Nak beli minyak ni ada harga sikit mahal banding dengan bawang putih jadi nak kena buat invesment sikit tapi berbaloi untuk yang betul-betul jaga kesihatan dan peka dengan keperluan badan di waktu mendesak. Cumanya ada banyak jenis yang dijual samada dalam gel atau kapsul. Amalkan habbatus sauda ini setiap hari jika nak mencegah dari penyakit dengan izin Allah swt. Nak beli perlu pilih yang jenama dan lebih elok diluluskan oleh kementerian kesihatan malaysia (contoh min sham) kerana di kedai arab khususnya ada pelbagai jenis pengeluar yang tidak dikenali dan dikhuatiri boleh mendatangkan mudarat.

Minyak zaitun

Minyak zaitun juga merupakan minyak yang perlu diekstrak untuk mendapatkan pati minyaknya. Berbanding bawang putih yang digunakan untuk memasak ia boleh dimakan tanpa diproses terlebih dulu. Khasiatnya minyak zaitun sangat banyak dan mudah untuk diamalkan apabila beli yang dah proses minyak dalam kapsul.

Hits: 25

Renault Captur SUV 2020 Kiut, Padu dan Seksi Buatkan Ramai Termimpi-mimpi

Renault Captur 2020

Sumber: Mekanika.com.my

Renault sehingga kini tidak mengalah dalam memasarkan produk mereka di pasaran tempatan. Contohnya Megane R.S., pasaran hatchback sport begini sangat kecil tetapi ia boleh dibeli dari bilik pameran Renault tempatan.

Untuk pasaran kereta massa pula, Renault menawarkan Captur, SUV segmen B yang bersaing dengan Honda HR-V, Mazda CX-3 dan Toyota C-HR.

SUV Renault Captur tampil menarik dan sedap untuk dipandang. Harganya sekitar RM110,000 dan sepadan dengan pesaing. Di Eropah, Captur ialah SUV segmen B terlaris di pasaran.

Setelah berada di pasaran sejak 2013, Renault mempamerkan model serba baharu pada Pameran Kenderaan Frankfurt 2019, September lalu.

Satu perkara tentang Captur generasi pertama ialah walaupun enam tahun di pasaran, reka bentuknya masih segar seperti baru dilancarkan.

Model generasi kedua nampaknya bakal meneruskan kecemerlangan itu dengan reka bentuk menarik luar dan dalam.

Captur ini dibina atas platform CMF-B dan model kedua selepas Clio baharu. Platform itu juga turut dikongsi oleh rakan Pakatan Renault-Nissan-Mitsubishi.

Dari segi saiz, panjang keseluruhan 110mm lebih daripada model sebelum seterusnya memberikan ruang ekstra untuk penumpang dan isian bagasi.

Ruang kaki penumpang belakang bertambah 17mm manakala saiz but meningkat 81 liter kepada 536 liter.

Untuk pasaran United Kingdom ada lima pilihan enjin seperti berikut:

TCe 100 tiga silinder 100hp dan 160Nm – standard dengan transmisi lima kelajuan

TCe 130 130hp dan 240Nm – pilihan transmisi enam kelajuan manual atau tujuh kelajuan EDC (Efficient Dual Clutch)

TCe 155 155hp dan 270Nm – eksklusif dengan transmisi tujuh kelajuan EDC 

1.5L diesel dCi 95 95hp dan 240Nm – eksklusif dengan transmisi enam kelajuan manual 

1.5L diesel dCi 95 115hp dan 260Nm – pilihan transmisi enam kelajuan manual atau tujuh kelajuan EDC

Menyentuh tentang teknologi keselamatan, kesemua varian Captur dilengkapi Lane Departure Warning and Lane Keep Assist, Traffic Sign Recognition with Speed Alert, Active Emergency Braking System with Cyclist and Pedestrian Detection.

Berkenaan harga, Renault Captur SUV dijual dari GBP£17,595 (RM94,991) bagi varian asas Play TCe 100 sehingga GBP£24,795 (RM133,862) untuk varian premium S Edition dCi 115 EDC.

Setelah dilancarkan di Eropah, adakah model baharu bakal dijual di pasaran tempatan? dan berapakah harga Renault SUV Captur di Malaysia?

Kami belum dapat mengesahkannya namun apa yang pasti saingan SUV segmen B pasti menarik dengan penjualan Proton X50 dan SUV baharu Perodua.

Hits: 8

2 Hadis Bukti Jemput Rezeki Dengan Zikir Pada 2 Waktu Utama

Sumber: Harian Metro

ZIKRULLAH adalah  salah satu amalan paling teras yang dianjurkan oleh al-Quran. Amalan ini bukan sahaja sekadar berkaitan dengan pahala dan kelebihan amalan ini di akhirat nanti, malah sangat berhubung dengan kecemerlangan peribadi seorang insan dan juga hubungannya dengan prestasi urusan harian seseorang Mukmin. Sama ada urusan itu berkaitan dengan urusan di rumah, pejabat, jalanan, masjid, kebun malah di mana sahaja.

Hadis riwayat Imam Muslim

Imam Muslim merekodkan satu hadis kudsi yang bersumber daripada Abu Hurairah RA bahawa Rasulullah SAW bersabda dalam mana meriwayatkan daripada Allah Taala: “Anak Adam! Berzikirlah kepada Ku setelah (solat) Fajar (yakni Subuh) dan setelah (solat) Asar seketika, Aku akan mencukupimu antara keduanya.”

Hadis riwayat Iman Ahmad

Manakala Imam Ahmad pula merekodkan hadis ini dengan lafaznya: “Berzikirlah engkau kepada Ku selepas (solat) Asar dan juga selepas (solat) Fajar seketika, Aku akan mencukupimu untuk apa yang antara keduanya.”

Kehidupan kita sebagai manusia biasa sentiasa dipenuhi dengan urusan dan kesibukan. Buka sahaja mata kita tatkala terjaga daripada tidur sehinggalah kita kembali melelapkan mata kita, antara ‘terbuka’ mata dan ‘tertutup’nya mata ini, otak kita akan diserabutkan dengan macam-macam hal. Bermula hal peribadi, keluarga membawa kepada urusan kerja. Hal rumah tangga hinggalah isu negara malah dunia, urusan kita sentiasa berselirat memenuhi setiap pemikiran, tutur kata dan gerak laku kita. Kesibukan ini pula biasanya sentiasa diiringi dengan pelbagai hajat, keperluan dan harapan.

Melalui hadis ini, Rasulullah SAW  mengkhabarkan satu jaminan yang amat besar ertinya kepada mereka yang benar-benar beriman. Dalam menghadapi ‘huru-hara’ kehidupan harian ini, tiba-tiba kita ditawarkan dengan satu jaminan yang begitu hebat iaitu apabila Allah SWT sendiri mengambil tanggungjawab untuk mencukupi apa sahaja urusan kita. Adakah lagi satu jaminan yang lebih menenangkan hati dan jiwa seorang Mukmin daripada jaminan ini?

Seorang yang beriman benar-benar menyedari bahawa segala sesuatu yang wujud di dunia ini tidak ada satu pun yang terjadi melainkan hanya dengan izin Allah. Satu helai daun pun tidak akan gugur melainkan dalam pemerhatian dan dengan keizinan-Nya jua. Keimanan mereka benar-benar menyaksikan segala sesuatu hanya bergantung kepada Allah SWT. Segalanya bergantung kepada ‘somadiah’ Allah SWT. Allah menegaskan di dalam al-Quran: Katakanlah: “Dia-lah Allah, Yang Maha Esa, Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu.” (Surah al-Ikhlas: 1-2)

Allah itu Esa. Esa itu bermaksud, satu-satunya. Maka tempat bergantung segala makhluk juga hanya satu iaitu Allah SWT. Daripada sebesar-besar makhluk seperti ‘Arasy hinggalah yang paling kecil seperti molekul, zarah dan atom sekalipun, semuanya memerlukan Allah. Semuanya bergantung dan berhajat hanya kepada Allah.

Di dalam Tafsir Mafatihul-Ghaib oleh Imam Ar-Razi menyatakan, Ibnu Abbas RA berkata bahawa ketika mana turunnya ayat ini, lalu sahabat bertanya: “Apakah makna as somad” Jawab Rasulullah SAW: ‘Dia ialah Tuan yang bertumpu (dan bergantung harap) kepadanya segala hajat.'”

Imam At-Tobari pula menukilkan: “Ali telah meriwayatkan kepada kami, katanya telah meriwayatkan Abu Salah kepada kami, katanya: Telah menceritakan Mu’awiyah kepadaku, daripada Ali, daripada Ibnu Abbas, berkenaan maksud firman-Nya as somad, katanya: “(Zat) Yang Mulia yang mana paling sempurna ketinggian martabat-Nya, Yang Maha Mulia yang paling sempurna kemuliaan-Nya, Yang Maha Agung yang paling agung keagungan-Nya, Yang Maha Lemah lembut yang paling sempurna kelemahlembutan-Nya, Yang Maha Kaya yang paling sempurna kekayaan-Nya, Yang Maha Perkasa yang paling sempurna Jabarut-Nya, Yang Maha Bijaksana yang paling sempurna kebijaksanaan-Nya; Dialah yang telah paling sempurna segala bentuk Kemuliaan dan Ketinggian, Dialah Allah Maha Suci Dia, ini semua adalah sifat-Nya, yang tidak layak sifat-sifat ini melainkan untuk-Nya.”

Manakala Imam Al-Alusi menukilkan, “Adapun daripada Abu Hurairah RA maknanya Dia yang mana tidak memerlukan kepada sesiapa dan apapun, (sebaliknya) Dialah tempat berhajat kepada-Nya segala sesuatu dan daripada Ibnu Jubair, maknanya ialah Dia yang Maha Sempurna dalam segala sifat dan perbuatan-Nya.”

Jika demikian, apa lagi yang mampu menyebabkan keresahan dan kegusaran hati seorang yang beriman apabila Allah sendiri dengan segala sifat Somadiah-Nya, memberikan jaminan ini?

Sedangkan untuk meraih janji yang mulia ini, hanya memerlukan satu usaha yang amat kecil. Tidak bersediakah kita untuk melapangkan sedikit masa kita untuk berzikir kepada Allah setiap selepas solat Subuh dan Asar?

Nota:

Zikir yang dimaksudkan adalah zikir biasa yang dibaca selepas solat iaitu subhanallah 33x, alhamduliallah 33x dan allahuakbar 33x serta cukupkan 100.

Boleh ditambah dengan zikir seperti Subhanallahi wa bihamdihi subhanallahil ‘adzim, astaghfirullah sebanyak 100 kali (sumber: perkumpulan pengusaha muslim indonesia).

Ertinya “Maha Suci Allah bagiNYA segala puji, Maha Suci Allah yang Maha Agung, Ya Allah ampunilah aku”.

Zikir dgn menggunakan lafaz “Subhanallah Wa Bihamdihi Subhanallahil Adzim” merupakan salah satu kalimat yg banyak dianjurkan di dalam hadits-hadits Nabi SAW, antara lain sbb :

1) Rasulullah SAW bersabda : “Dua kalimat yg ringan diucapkan lidah, berat dalam timbangan, dan disukai oleh (Allah) Yang Maha Pengasih, yaitu kalimat subhanallah wabihamdihi, subhanallahil ‘Azhim (Mahasuci Allah dan segala puji bagi-Nya, Mahasuci Allah Yang Maha Agung).”
(HR Bukhari 7/168 dan Muslim 4/2072);

2) Rasulullah SAW bersabda : “Sesungguhnya sebaik-baik ucapan kepada Allah SWT adalah kalimat subhanallah wa bihamdihi.”
(HR Muslim dan Tirmidzi).

3) Diriwayatkan dari Abi Dzar. Rasulullah pernah ditanya, “Perkataan apa yang paling utama?” Beliau menjawab, “Yang dipilih oleh Allah bagi para malaikat dan hamba-hamba-Nya, yaitu Subhanallah wabihamdihi (Mahasuci Allah dengan segala puji bagi-Nya).”
(HR Muslim).

4) Rasulullah SAW bersabda : “Barangsiapa mengucapkan Subhanallah wabihamdihi 100x dalam sehari, ia akan diampuni segala dosanya sekalipun dosanya itu sebanyak buih di laut.”
(HR Muslim dan Tirmidzi)

5) Ibnu Umar ra meriwayatkan bahwa suatu ketika Rasulullah SAW berkata kepada para sahabatnya, “Ucapkanlah Subhanallah wa bihamdihi sebanyak seratus kali. Barangsiapa mengucapkannya satu kali maka tertulis baginya sepuluh kebaikan, barangsiapa mengucapkannya sepuluh kali maka tertulis baginya seratus kebaikan, barangsiapa mengucapkannya seratus kali maka tertulis baginya seribu kebaikan, barangsiapa menambahnya maka Allah pun akan menambahnya, dan barangsiapa memohon ampun, niscaya Allah akan mengampuninya.”

6) Dalam kitab “Syarhul Washiyah” diterangkan sebuah hadits mengenai keutamaan dzikir subhanallah wa bihamdihi. Dikatakan bahwa kalimat Subhanallah wa bihamdihi adalah kalimat yang sangat dicintai Allah SWT dan merupakan kalimat yang paling utama dari kalimat-kalimat lainnya. Barangsiapa mengucapkannya maka akan tertulis baginya kebaikan yang banyak dan Allah SWT akan menghapus dosa orang yg mengucapkannya walau dosa orang tersebut lebih banyak daripada buih yang ada di lautan.

7) Dalam musnad Imam Ahmad diceritakan bahwa ketika menjelang wafat Rasulullah SAW, Beliau memanggil putrinya dan berkata, “Aku perintahkan engkau agar selalu mengucapkan Subhanallah wa bihamdihi, karena kalimat tersebut merupakan doa seluruh makhluk dan dengan kalimat itulah semua makhluk mendapat limpahan rezeki.”

8) Abu Dzar berkata, “Aku bertanya kepada Rasulullah SAW amal apakah yang paling dicintai Allah SAW. Beliau menjawab, ‘Yang telah dipilih Allah untuk para Malaikat-NYA, yaitu Subhanallah wa bihamdihi Subhanallahil adzim.”

9) Diriwayatkan dalam “Shahih Bukhari” bahwa suatu ketika datang seorang lelaki mengeluhkan keadaannya kepada Rasulullah saw. Ia berkata, “Dunia ini telah berpaling dariku dan yang telah kuperoleh dari tanganku sangatlah sedikit.” Rasulullah SAW bertanya kepadanya, “Apakah engkau tidak pernah membaca doanya para Malaikat dan tasbihnya seluruh makhluk yang dengan itu mereka mendapat limpahan rezeki?” Lelaki itu bertanya, “Doa apakah itu wahai Rasulullah?” Rasulullah SAW menjawab, “Subhanallah wa bihamdihi Subhanallahil adzim, Astaghfirullah..sebanyak 100x diantara waktu terbitnya fajar hingga menjelang waktu shalatmu, dengan itu dunia akan tunduk dan merangkak mendatangimu, dan Allah menciptakan dari setiap kalimat tersebut Malaikat yang selalu bertasbih kepada Allah SWT hingga hari kiamat dan untukmu pahalanya.”

10) Dalam hadist riwayat Imam Muslim, dzikir tasbih dengan ucapan lafadz :
“ #Subhanallahi wa bihamdihi ‘adada khalqihi, wa ridhaa nafsihi, wa ziinata ‘Arsyihi, wa midada kalimatihi’..3x (Maha Suci Allah dan segala puji bagiNya sebanyak bilangan makhlukNya, dan sebesar ridha diriNya, dan seberat ‘Arasy-Nya, dan sebanyak hitungan kalimatNya).’ dibaca 3x berat timbanganya bisa mengalahkan dzikir yang berjam jam..
(Hadis riwayat Muslim)

Hadits-hadits di atas cukup menunjukkan keutamaan dan kedahsyatan yg dimiliki dalam kalimat Tasbih “Subhanallah Wa Bihamdihi Subhanallahil Adzim” .

Sebuah kalimat yang sangat mudah untuk diucapkan dan diamalkan, tapi mempunyai keutamaan yg sangat dahsyat dunia akhirat..

Anda merasa rezeki semakin sempit …sudahkah berzikir hari ini..?

Hits: 18