Amalan syukur menjemput ketenangan dan kebahagiaan

Syukur tidak boleh dibuat-buat. Syukur juga bukan setakat di mulut. Syukur bermaksud menerima apa yang ada ditangan. Redha dengan apa yang sedang dialami. Itu bukan bermaksud terima dan tidak buat apa-apa untuk menambahbaik kehidupan.

Syukur yang perlu diamalkan adalah syukur terlebih dulu dengan apa yang ada. Berbanding merungut dengan apa yang ada. Merungut ini yang dilarang. Apabila dah start merungut maka habislah pahala malah menjemput dosa.

Syukur adalah pada saat yang pertama. Bila dah appreciate nikmat sedia ada then barulah kita mengharap berdoa dan usaha untuk capai nikmat yang seterusnya. Itulah konsep syukur yang betul.

Bersyukurlah pasti Allah swt akan tambah nikmat atau sebaliknya jika tidak bersyukur maka akan berdosa.

Bukan senang nak bersyukur. Hanya mereka yang sedar dengan nikmat yang sedang dinikmati baru dia akan bersyukur.

Yang tidak bersyukur tu maksudnya dia tidak sedar atau buat tak tahu yang bahawasanya Allah swt telah memberi dia nikmat.

Allah swt ingin uji kita. Dengan sedikit nikmat itu apa rekasi kita.

Anda bagaimana?

Hits: 4

This entry was posted in motivasi and tagged , , by Azam Mohd. Bookmark the permalink.

About Azam Mohd

Azam Mohd merupakan penulis yang suka berkongsi pelbagai tips untuk memberi inspirasi kepada pembaca supaya teruja dan mula bertindak ke arah mencapai apa jua impian dan dapatkan hasilnya. Jika dirasakan ada post yang menarik sila share kongsikan bersama yang tersayang dan kawan-kawan. Jangan lupa subscribe newsletter untuk dapatkan update terkini dari blog ini. Terima kasih.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge