pertanian

Anak pokok Harumanis tulin untuk dijual

Sharing is caring

Anak pokok Harumanis ini adalah tulin dan diimport dari Mardi Sintok ke Bangi, Selangor. Jika berminat untuk dapatkannya sila tinggalkan nombor telefon di ruangan komen. Hanya ada beberapa anak pokok yang available. Jadi siapa cepat dia yang dapat.

Maklumat berkaitan anak pokok Harumanis adalah seperti dibawah:

1. Berapa umur anak pokok sekarang (Umur 6- 8 Bulan)

2. Harumanis mula berbuah pada umur berapa (3 tahun selepas ditanam mengikut amalan pertanian yang betul)

3. Adakah buah bermusim, bila musimnya berbuah (Bermusim, memerlukan sekurang-kurangnya 3 bulan musim kemarau untuk mengeluarkan bunga. Musim Harumanis diantara bulan Mei hingga Julai setia tahun mengikut cuaca)

Baca:  Anak pokok hibrid sama ke dengan anak pokok kahwin baji

4. Jenis tanah apa yang sesuai (tanah yang bertekstur antara tanah gembur berkeladak dengan gembur berkeladak dengan tanah gembur berliat serta bersaliran baik).

Harumanis merupakan sejenis mempelam yang eksotik. Kalau kita masih ingat lagi dulu kita ada betik eksotika yang sangat popular dan meletup hingga dieksport ke negeri China. Betik ini masih ada cuma disebabkan penyakit pengeluarannya telah tergendala. Begitu juga Harumanis. Ianya telah dieksport ke Jepun. Namun kerana harganya yang melambung adalah ekonomik jika kita sendiri menjual di dalam negara berbanding dieksport kerana melibatkan banyak kos logistik dan akhirnya margin keuntungan tidak memuaskan.

Baca:  MAHA 2018: Pemasaran dalam talian elak orang tengah

Buah harumanis mahal kerana permintaan melebihi pengeluaran, perlu penjagaan yang sangat rapi dan kualiti buah itu sendiri sangat istimewa. Berikut hrga harumanis antara tahun 2014 sehingga 2017:

– harga harumanis pada tahun 2014 antara RM24 – RM27

– harga harumanis pada tahun 2015 antara RM25 – RM28

– harga harumanis pada tahun 2016 antara RM30 – RM40

– harga harumanis pada tahun 2017 antara RM20 – RM50

Jadi tak rugi tanam harumanis sebab dia ada nilai komersil.

 

NAK TARIK LEBIH RAMAI FOLLOWER AGAR LIKES DAN KOMEN POST ANDA?

>> TIPS NAK TARIK FOLLOWERS <<

 

 

Hits: 2

Azam Mohd merupakan penulis yang suka berkongsi pelbagai tips untuk memberi inspirasi kepada pembaca supaya teruja dan mula bertindak ke arah mencapai apa jua impian dan dapatkan hasilnya. Jika dirasakan ada post yang menarik sila share kongsikan bersama yang tersayang dan kawan-kawan. Jangan lupa subscribe newsletter untuk dapatkan update terkini dari blog ini. Terima kasih.

Leave a Comment

CommentLuv badge