Kisah Cikgu berhenti kerja buat bisnes borong dari China

Kisah ini kisah benar.

Seorang cikgu yang terdesak untuk menyara keluarga.

Isteri tidak bekerja.

Bayangkan, kewangan terhad kerana gaji yang terhad.

Mana ada jalan keluar lain kecuali bisnes.

Nak pinjam?

Nak hutang?

Gali lubang kambus lubang?

Tak mungkin boleh selesai.

Kerana tekanan dan faktor push yang kuat serta bimbingan kawan, Cikgu ni pergi ke China untuk memilih barang untuk di borong.

Tiap-tiap minggu terbang ke China.

Tiap kali borong, barang mesti habis di jual.

Bulan demi bulan.

Rupa-rupanya hasil masyuk dah lebih dari gaji Cikgu bulan-bulan.

Fikir-fikir semula dari asyik ke luar negara dan ganggu tugas hakiki lebih baik berhenti kerja.

Full time niaga.

Tulis surat ke Cikgu besar. Berhenti.

Ada rasa nak tiru ke?

Tapi yang ni tak perlu ke China so bini pun tak risau mana.

Yelah. Asyik ke China uruskan stok, anak bini pula terabai.

Carilah jalan tengah.

Stok dapat, keluarga pun terurus.

Semua urusan depan laptop je sambil main dengan anak-anak sambil bisnes borong.

Yang penting pengurusan bisnes mesti mantap.

Nak borong dari depan laptop?

Tunggu barang borong kat rumah ja…memang kelasss!

Teringin nak berbisnes macam cikgu?

Hits: 4

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge