copywriting pemasaran online

Cara Buat Storytelling Untuk Menjual Dan Membina Jenama Anda

Sharing is caring

Adakah anda ingin tahu apa teknik pemasaran tertua? Adakah anda pernah menggunakan penceritaan (storytelling) dalam pemasaran anda? Sekiranya tidak, anda sepatutnya mula timbang-timbangkan, dan saya akan menunjukkan bagaimana cara menggunakan penceritaan supaya anda dapat hasilnya. Contoh pertama. Ada seorang lelaki ni, dia membeli borong 200 barang dengan harga RM129 dari Taobao. Dia kemudian mengambil barang-barang itu, membuat cerita berkaitan setiap barang masing-masing, kemudian jual kembali di Shopee untuk setiap barang secara berasingan, dan dapatkah anda meneka berapa akhirnya keuntungan dia menjual semuanya? Jumlahnya agak besar RM8000 dibandingkan dengan modal yang dibelanjakan. Itulah kehebatan bercerita. Anda pun mahu kan. Oleh itu pastikan buat penceritaan anda ikut langkah-langkah ini.

Langkah pertama, tentukan mesej utama anda. Sekiranya anda mempunyai cerita yang berkesan, kisah anda akan terus berjalan dan terus berjalan dan disukai, dikomen dan dikongsi. Pastikan ada kisah yang menarik. Anda tidak boleh hanya bercerita kerana anda mahukan lebih banyak jualan atau lebih banyak conversion atau lebih banyak orang mengikuti anda. Sekiranya tidak ada big why, orang tidak akan tahu mengapa mereka harus terus ambil peduli tentang cerita tersebut.

Langkah kedua, tentukan jenis cerita yang akan anda ceritakan. Salah satu jenis penceritaan adalah tindakan provokasi (tapi bukan memfitnah ya). Ini adalah untuk membuat orang lain mengambil tindakan dan melakukan sesuatu. Sekiranya anda menceritakan kisah yang memotivasikan orang, anda boleh mendorong mereka untuk bertindak. Kaedah penceritaan lain adalah dengan memberitahu orang tentang diri anda. Anda boleh cerita kisah mengenai diri anda, naik turun yang anda lalui, itu boleh menjadi motivasi. Ini dapat membantu memberi inspirasi kepada orang lain untuk mengikuti/follow anda, mengikuti jenama peribadi anda, mengikuti anda melalui laman sosial. Penceritaan peribadi sangat mengagumkan.

Baca:  4 jenis pelanggan anda perlu tahu untuk bantu mudahkan jualan

Apabila orang mengenali anda, mereka lebih banyak buat engagement, mereka cenderung mengikuti anda, dan jenama peribadi anda lebih berpotensi untuk berkembang. Menyampaikan nilai (value) adalah cara lain untuk menceritakan kisah yang membuat orang menyertai anda. Apa yang saya maksudkan ialah jika orang lain mempercayai nilai yang sama dengan anda, mereka lebih cenderung untuk buat connection dengan anda dan juga mengikut anda. Ini bukan sahaja dapat menjana penjualan untuk syarikat anda, tetapi juga membantu jenama peribadi anda. Cara terakhir yang biasanya diceritakan oleh orang adalah mendidik dan menyebarkan pengetahuan. Semasa anda mendidik dan anda menyampaikan pengetahuan melalui sebuah cerita, mereka cenderung untuk engage, terpikat, dan mempelajari pengetahuan itu dan untuk melaksanakannya pada masa hadapan.

Baca:  Contoh Ayat Promosi Yang Power Untuk Produk Baju Renang Muslimah

Langkah ketiga, anda perlu tentukan ajakan bertindak (call to action). Sekiranya anda bercerita, anda membuat orang terpikat, mereka semua mimpi tentang anda, mereka mengenali jenama peribadi anda, mereka tahu mengenai perniagaan anda, tetapi jika mereka tidak tahu apa yang harus dilakukan seterusnya, anda tidak akan melihat sebarang jualan atau conversion. Anda perlu menyuruh mereka melakukan perkara seperti memeriksa syarikat anda, mengikuti anda di laman sosial, menyertai senarai e-mel anda, dan sebagainya. Tidak semestinya anda terus segera minta pelanggan membeli sesuatu, anda boleh juga pelanggan menyertai senarai emel anda sehingga dengan cara itu anda dapat sampaikan kepada mereka lebih banyak cerita, membina hubungan yang lebih erat dengan mereka, dan akhirnya mengubahnya menjadi pelanggan. Ya, setelah mereka rasa selesa dan percaya dengan anda, conversion akan lebih mudah dibuat.

Tips tambahan dalam membuat penceritaan:

  1. Tonjolkan watak-watak dalam penceritaan untuk kaitan pembeli dengan cerita
  2. Kontroversi (tidak digalakkan kecuali yang berlaku secara semulajadi)

 

NAK TAHU AYAT COPYWRITING APA NAK GUNA UNTUK JUAL PRODUK DI FACEBOOK?

>> MUAT TURUN CONTOH AYAT COPYWRITING PERCUMA <<

 

 

Hits: 25

Azam Mohd merupakan penulis yang suka berkongsi pelbagai tips untuk memberi inspirasi kepada pembaca supaya teruja dan mula bertindak ke arah mencapai apa jua impian dan dapatkan hasilnya. Jika dirasakan ada post yang menarik sila share kongsikan bersama yang tersayang dan kawan-kawan. Jangan lupa subscribe newsletter untuk dapatkan update terkini dari blog ini. Terima kasih.

Leave a Comment

CommentLuv badge