Kempiskan Perut Buncit Agar Badan Besar Anda Tampak Lebih Sihat

Sebelum ini perut saya sangat buncit. Buat kerja harian pun cepat letih dan mengah sebab badan besar. Dah habis ratusan ringgit cuba macam-macam produk tapi berat tak turun turun jugak. Malah badan makin naik gemuk. Perut makin buncit pulak.

Tapi selepas kenal losyen kurus sejuk SC, sapu 2 kali sehari berat badan turun cepat! 2 minggu pakai dah turun macam ni. Nak tau turun berapa? Turun 15kg you! Saya dapat kurus cepat macam ni sebab SC Slimming Consultant ada bagi satu teknik sapu losyen untuk lagi cepat berkesan tau. Memang menjadi!

Itu adalah testimoni dari Puan Atie. Berikut adalah testimoni dari Puan Akmal pulak.

Lihatlah muka saya yang tembam dan dah runcing. Dulu bermacam macam krim kurus yang saya gunakan tapi tak habis sebotol saya tinggalkan. Mana taknya? Tak tahan panas panas ni! Cuba berdiet pun cukup susah nak turunkan berat badan ni. Sampai tension dibuatnya. Mungkin dah jodoh, bertemu pula dengan losyen SC. Bila disapu macam tak percaya rasa sejuukk cangat. Dalam hati tertanya tanya juga bolehkah losyen kurus sejuk bakar lemak ni?

Diet macam biasa sahaja. Tak ketat sangat macam dulu dulu tapi saya tak ambil makanan manis dan banyak minum air putih. Tak sangka selepas tiga minggu berat  badan turun 3kg! Macam nak pengsan tengok jarum penimbang tu. Ingat senang nak turun berat badan sebanyak itu dalam masa yang agak singkat? Alhamdulillah syukur. Kini saya lebih berkeyakinan. Dengan SC tiada yang mustahil. Sekarang saya dah turun sebanyak 17kg!

Tuan Ijam pula mengadu masalah perut boroi dan buncit. Selepas lapan hari sapu SC, perut semakin susut. Perut makin kempis. Dia tak sangka cepat losyen ini bertindak balas. Nampak Tuan Ijam lebih mantap dan sado banding dengan dulu.

Hits: 18

10 Cara Turun Gula Dalam Darah Untuk Pesakit Diabetes, Kencing Manis, Darah Tinggi dan Sakit Jantung

Sumber: FB Dr Zubaidi

10 Tips Turunkan Gula Dalam Darah:

1. Melakukan senaman

Melakukan senaman dengan lebih kerap dapat membantu menurunkan berat badan dan meningkatkan kepekatan insulin. Dengan senaman juga, ia dapat membantu otot menggunakan gula dalam darah dengan betul. Antara bentuk senaman yang boleh dilakukan seperti angkat berat, berjalan, berlari, berbasikal, menari, mendaki, berenang dan lain-lain. .

2. Kawal pengambilan karbohidrat

Badan akan memecahkan karbohidrat ke dalam gula (glukosa) dan kemudian insulin memindahkan gula menjadi sel. Apabila anda makan terlalu banyak karbohidrat, tapi mempunyai masalah dengan insulin, ia dapat meningkatkan glukosa dalam darah. Oleh sebab itu, Persatuan Diabetes Amerika mengesyorkan pesakit diabetes supaya mengawal pengambilan karbohidrat. .

3. Meningkatkan pengambilan serat

Serat melambatkan pencernaan karbohidrat dan penyerapan gula. Atas sebab itu, ia mengurangkan kenaikan paras gula dalam darah. Makanan yang mengandungi serat yang tinggi seperti sayur-sayuran, buah-buahan, kekacang dan bijirin. Pengambilan serat harian yang disyorkan sebanyak 25 gram untuk wanita dan 38 gram bagi lelaki. .

4. Minum banyak air dan kekal hidrasi

Minum air yang cukup boleh membantu mengekalkan paras gula dalam darah dan buah pinggang boleh mengalirkan gula yang berlebihan melalui air kencing. Kajian menunjukkan, mereka yang minum banyak air masak mempunyai risiko lebih rendah untuk menghidap diabetes. .

5. Kawal pengambilan makanan

Paling penting adalah mengawal pengambilan kalori setiap hari dengan mengambil saiz hidangan yang lebih kecil..

6. Pilih makanan yang kurang Glycemic Index

Glycemic index ini bertujuan menilai tindak balas gula dalam badan terhadap makanan yang mengandungi karbohidrat. Makanan yang mengandungi glycemix index yang rendah dapat mengurangkan tahap gula dalam darah mengikut jangka masa panjang. Contohnya: makanan laut, daging, telur,gandum, barli, kacang, ubi, jagung, buah-buahan dan sayur-sayuran. .

7. Kawal stress dan dapatkan tidur yang mencukupi

Tekanan boleh menjejaskan paras gula. Yoga dan meditasi dapat mengurangkan stress dan membetulkan masalah rembesan insulin terhadap pesakit kencing manis kronik. Selain itu, mendapatkan tidur yang cukup juga penting bagi memastikan kesihatan tetap terkawal dengan sempurna. Jadi, adalah lebih baik untuk mendapatkan jumlah tidur yang berkualiti setiap malam. .

8. Pantau tahap gula dalam darah

Sentiasa ukur dan pantau tahap glukosa darah. Dari situ, anda boleh mengetahui penyesuaian dalam makanan dan ubat-ubatan. .

9. Mengamalkan makanan yang kaya magnesium dan kromium

Diabetes juga dikaitkan dengan kekurangan mikronutrien seperti kromium, mineral dan magnesium. Dua kajian pesakit kencing manis menunjukkan, kromium mempunyai manfaat bagi mengawal gula dalam darah. Manakala, kelebihan magnesium pula menunjukkan paras gula rendah. Sebab itu, jika kekurangan magnesium risiko yang lebih tinggi untuk menghidap diabetes. Makanan kaya magnesium seperti sayuran berdaun gelap, bijirin penuh, ikan, coklat, pisang, alpukat dan kekacang. .

10. Turunkan berat badan

Untuk mencegah diabetes, anda harus menurunkan berat badan supaya masalah itu dapat diatasi pada masa hadapan. Malah ia lebih berfungsi berbanding makan ubat. .

Makanan yang perlu dielakkan pesakit diabetes– Semua jenis gula, minuman berkarbonat, kordial, sirap, jem, kaya,kuih manis, aiskrim, susu pekat manis, yogurt manis, buah dalam tin, jeli dan lain-lain. .

Makanan yang boleh diambil mengikut sukatan – Bijirin, nasi, roti, biskut, kuih yang tidak manis, semua jenis pasta dan mi, capati, roti canai, tosai, semua jenis ubi, kekacang, susu dan buah-buahan. .

Makanan yang boleh diambil secara bebas– Semua jenis sayur-sayuran, lobak merah, lobak putih, labu, teh cina, air kosong, barli tanpa gula, kopi dan teh tanpa gula, rempah ratus dan herba, semua daging tanpa lemak, ayam tanpa kulit, tauhu, ikan, telur dan ikan bilis.

Hits: 27

Manfaat Bawang Putih Bakar Superfood Yang Di Sebut Dalam Al Quran

Sumber: FB Husn Haron

Manfaat bawang putih:

1- Turunkan kolestrol

2- Kendalikan tekanan darah

3- Sihatkan jantung

4- Turunkan risiko kanser

5- Menjaga kesihatan otak

6- Memperkuat tulang

7- Melawan radang, hidung tersumbat, dan batuk

8- Penjagaan rambut

9- Anti oksida dan bunuh bakteria bakteria jahat

MasyaAllah banyaknya manfaat Superfood ni. Tapi kalau nak makan mentah rasanya tak ramai yg sanggup. Dalam masakan pula tak perasan. Main kunyah je.

In shaa Allah. Resipi di bawah ni di ambil dalam satu program e-learning tentang weight loss. .

A) Potong dua 1 labu bawang putih

B) Sapukan dengan minyak Zaiton

C) Bakar selama 40 minit dalam oven. Tapi kalau nak cepat defrost dalam microwave 3 minit kemudian letak atas kuali panas dalam 3 minit.

Rasanya SEPERTI UBI KENTANG BERPERASA BAWANG PUTIH. Nak habis kan 1 labu tu in shaa Allah sangat mudah.

Tahukah anda bahawa dalam surah al baqarah 2:61, bawang putih ada diceritakan?

A061

Dan (kenangkanlah) ketika kamu berkata: “Wahai Musa, kami tidak sabar (sudah jemu) dengan makanan yang semacam sahaja; maka pohonkanlah kepada Tuhanmu untuk kami, supaya dikeluarkan bagi kami sebahagian dari apa yang tumbuh di bumi; dari sayur-sayurannya, dan mentimunnya, dan bawang putihnya, dan adas (kacang dalnya), serta bawang merahnya”. Nabi Musa menjawab: “Adakah kamu mahu menukar sesuatu yang kurang baik dengan meninggalkan yang lebih baik? Turunlah kamu ke bandar kerana di sana kamu boleh dapati apa yang kamu minta itu”. Dan mereka ditimpakan dengan kehinaan dan kepapaan, dan sudah sepatutnya mereka mendapat kemurkaan dari Allah. Yang demikian itu ialah disebabkan mereka kufur (mengingkari) ayat-ayat Allah (perintah-perintah dan mukjizat-mukjizat yang membuktikan kebesaranNya); dan mereka pula membunuh Nabi-nabi dengan tidak ada alasan yang benar. Yang demikian itu ialah disebabkan mereka menderhaka dan mereka pula sentiasa menceroboh.

MasyaAllah. Makan bawang putih boleh menjadi ibadat apabila hubungan dengan Allah yang difokuskan.

Impak dunia makan bawang putih adalah bergantung pada orang. Ada orang angin keluar sangat banyak. In shaa Allah. Kadang kadang sakit belakang disebabkan oleh angin banyak.

Hits: 13