Ini dia harga anak pokok buah-buahan yang digemari ramai sebagai panduan bagi peminat penanam buah

SENARAI HARGA ANAK POKOK ๐ŸŒฑ๐Ÿ‹๐ŸŠ๐Ÿ๐ŸŽ๐Ÿ‡ MANGGA Mangga Kelapa RM55 Mangga King RM50 Mangga Mas Hitam RM45 Mangga Cukanan RM40 Mangga Apple RM40 Mangga unggu/irwin RM55 LIMAU Limau bali isi merah RM45 Limau bali isi putih RM40 Limau merah Vietnam RM80 Limau nipis gugus RM30 Limaukasturi hybrid RM30 Limau kasturi batik RM35 Limau sunkist hybrid RM40…

Penjagaan strawberry tanah rendah yang mudah dan boleh dibuat oleh bukan pakar

Dulu-dulu bila fikir strawberry je mesti nak pergi Cameron Highlands. Mana nak larat kan. Ibaratnya mustahil lah nak makan yang fresh kecuali kena pergi mall. Rasa macam eksklusif je. Sekarang ni tak mustahil nak tanam strawberry dimana-mana pun lalu ujudlah istilah strawberry tanah rendah. Jenis strawberry tanah rendah ni takdelah luarbiasa sangat. Boleh je tanam…

Anak pokok hibrid sama ke dengan anak pokok kahwin baji

Ramai yang salah guna istilah hibrid samada orang yang nak beli anak pokok termasuk juga orang yang menjual anak pokok. Bila penjual anak pokok pun tak tahu atau salah guna istilah hibrid jadi semua orang akan terkeliru. Tanaman hybridย atau hibrid adalah hasil daripada pendebungaan silang antara dua varieti tumbuhan yang berlainan. Benih daripada proses itu…

MAHA 2018: Pemasaran dalam talian elak orang tengah

Saya teringat nak ulas topik ini tapi tak sempat-sempat. Kebetulan MAHA 2018 pulak sekarang ni jadi nak ambil tempias MAHA 2018 nak bagi sikit pandangan untuk petani-petani. Perdana Menteri, Dr M dalam perasmian MAHA 2018 di Serdang menyentuh beberapa isu kritikal bidang pertanian negara yang dilihat amat berpotensi tetapi masih banyak ruang yang boleh diambil…