Tanda-tanda awal kena tukar bateri kereta jangan sampai kong tengah jalan

Selalunya bateri yang semakin merosot prestasi akan sebabkan ketidakstabilan voltage dalam sistem wiring kereta.

Jadi bila bateri lemah akan efek macam-maca yang kita boleh rasa sendiri:

  1. Kereta terasa berat
  2. Injin tak smooth
  3. Pertukaran gear pun rasa kasar
  4. Akhirnya pagi macam susah nak start
  5. Tengahari mudah sikit sebab pagi dah jalan
  6. Esok pagi kembali sukar sikit nak start

Seeloknya jangan tunggu last minit.

Pergi je bengkel, pomen ada meter khas yang boleh cek bateri.

Tengok jarum tu kalau dah kurang dari separuh, seeloknya tukar bateri on the sport.

Jangan ambil risiko bateri kong tengah jalan.

Apalagi kalau umur bateri dah cecah lebih dari setahun.

Lebih dari setahun tu kira bonus.

Jangan sampai tunggu jadi 2 tahun pulak kecuali jika terlebih berani.

Hits: 16