Tips Pencahayaan Untuk Fotografi

Fotografi memerlukan beberapa kemahiran untuk menjadikan foto anda kelihatan profesional. Salah satu bab penting untuk menjadikan gambar tampak profesional adalah pencahayaan. Pencahayaan dalam fotografi memerlukan sedikit perancangan dan pemahaman mengenai beberapa teknik. Subjek atau objek terbaik anda mungkin tidak akan kelihatan seperti itu jika cahaya yang betul tidak membantu melapisi kawasan tersebut. Berikut adalah beberapa tips untuk menggunakan cahaya untuk fotografi.

Mula-mula anda mesti memutuskan sama ada anda akan menggunakan cahaya tiruan atau cahaya matahari. Sekiranya anda menggunakan cahaya matahari, anda akan bergantung pada skala Kelvin untuk menentukan suhu cahaya dan oleh itu warna cahaya. Warna cahaya penting untuk mengekalkan warna yang anda lihat di sekitar anda. Sebagai contoh, semakin panas cahaya, semakin terang cahaya, jadi anda mungkin perlu memilih waktu anda akan keluar dan mengambil gambar. Pencahayaan luar menawarkan banyak masa berbeza untuk mengambil gambar bergantung pada keperluan anda.

Seterusnya jurugambar perlu memahami skala warna matahari. Gambar cenderung mengarahkan penonton ke arah perasaan tertentu; selalunya warna yang lebih lembut menimbulkan lebih banyak emosi. Oleh itu, memahami kesan cahaya matahari terhadap warna akan membantu anda mencari waktu yang tepat. Matahari menimbulkan warna biru pada waktu pagi, sementara menjelang tengah hari anda akan menemui warna yang lebih neutral. Warna-warna neutral dapat menghilangkan sebilangan definisi yang anda mahukan dalam cetakan anda. Mengetahui bagaimana anda ingin mengambil gambar juga akan membantu anda menentukan bila anda perlu keluar mengambil gambar.

Semasa menggunakan cahaya semula jadi, anda perlu bekerja dengan sudut dan arah cahaya matahari. Sekiranya cahaya matahari luas dan menyebar anda akan mempunyai bayang-bayang yang lebih lembut sementara semakin sempit cahaya difokuskan, semakin banyak bayangan yang dapat anda lihat. Selalunya pada waktu tengah hari ketika matahari berada tepat di atas anda kehilangan definisi subjek. Subjeknya mungkin kelihatan kasar. Inilah sebabnya mengapa bayangan digunakan; bayang-bayang dapat memberi anda kualiti yang lebih baik untuk cetakan jika digunakan dengan betul. Ini menambah keindahan gambar anda.

Anda juga boleh mengubah cahaya matahari melalui teknik tertentu. Mengubah cahaya matahari ketika mengambil potret di luar rumah memerlukan penggunaan latar belakang. Anda mungkin menginginkan pemandangan yang menarik untuk memberikan lebih banyak komposisi pada foto. Anda mungkin perlu menyekat cahaya matahari jika mengganggu anda atau objek yang disasarkan. Anda juga boleh menggunakan permukaan putih untuk mengisi bayangan. Fotografi landskap memerlukan kerja yang lebih sedikit daripada cahaya semula jadi untuk potret. Sebenarnya menggunakan cahaya matahari semula jadi untuk fotografi landskap tanpa pengubahsuaian dapat menghasilkan foto yang lebih baik.

Fotografi landskap menggunakan alam semula jadi untuk memberikan cahaya dan bayangan. Inilah sebabnya mengapa anda perlu memahami skala dan suhu cahaya. Waktu adalah aspek terpenting dalam penggunaan cahaya matahari. Untuk memahami pencahayaan semula jadi, anda perlu memahami kesan yang akan di cetuskan oleh matahari pada waktu-waktu tertentu dalam sehari. Contohnya, jika anda berada di hutan vegetatif yang tebal, cahaya matahari akan mengalami kesulitan menembusi kecuali jika berada di atas kepala. Anda akan mempunyai bayang-bayang semula jadi di hutan dan dalam keadaan ini anda boleh bergerak di sekitar subjek anda untuk mencari sudut terbaik dengan cahaya matahari.

Fotografi adalah seni yang memerlukan teknik dan latihan. Pencahayaan adalah bahagian utama fotografi, terutamanya ketika anda menggunakan cahaya semula jadi. Cahaya matahari boleh membawa banyak bayangan atau menghilangkannya bergantung pada waktu siang. Mengetahui masa terbaik untuk mengambil gambar bergantung pada sudut matahari. Fotografi adalah hobi dan profesi yang menarik apabila dipraktikkan dengan betul akan memberi anda banyak gambar menarik.

Samada anda seorang profesional atau jurugambar baru, anda ingin menghasilkan beberapa gambar yang indah dengan pencahayaan yang betul. Dengan ini, pilih pencahayaan anda mengikut keperluan dan kehendak subjek atau objek anda. Gambar anda akan kelihatan cantik dan menyenangkan bila anda menggunakan keadaan pencahayaan yang terbaik.

Tahukah anda bahawa dengan fotografi digital anda boleh memperolehi bayaran dengan submit gambar digital anda ke laman Shutterstock. Tidak kisah samada anda menggunakan kamera DSLR atau smartfon tapi yang penting anda tahu teknik asas mengambil gambar yang baik.

Hits: 11

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge